Izbori u SAD-u – Šta se desilo i zašto

Šta je odlučilo ishod izbora u SAD-u i zašto su mnogi pogriješili u predviđanju njihovog ishoda – to su pitanja o kojima se diskutuje još od 8. novembra prošle godine. 

Popodnevni panel drugog dana POINT konferencije, o izborima u Sjedinjenim američkim državama, započeo je kratkim prezentacijama panelista, Julius van de Laar-a (Stručnjak za digitalnu medijsku strategiju i komunikacije) i Dejana Vinkovića (Oraclum Intelligence System Ltd.). Panel je moderirala Tijana Cvjetićanin (U.G. Zašto ne?).

Julius je svoje izlaganje započeo razgovorom o važnosti dostupnih podataka za sam izborni proces. Ljudi koji rade u kampanjama često se pitaju ko su pravi birači i s kim razgovarati, a kako niti jedna kampanja nema sredstva niti kapacitete kako bi došla do svakog birača. Zbog toga je potrebno iskoristiti sve dostupne podatke, kao što su oni koji se nalaze u Prijavi za registraciju birača kojima kampanje imaju pristup, kako i brojne druge, analizirati ih i na taj način doći do pravih birača.

Dejan, astrofizičar po zanimanju, ukratko je predstavio svoju strat-up kompaniju Oraclum Intelligence System Ltd, registrovanu u UK, koja koristi naučno-dokazane metode kako bi napravila tačna predviđanja, kao što su ona koja se odnose na rezultate američkih izbora, “Brexit-a” ili izbora u Hrvatskoj. Dejan je pojasnio da su tokom “Brexit-a” testirali različite metode predviđanja kako bi uvidjeli koja je najbolja. Jedna metoda uspjela je predvidjeti Brexit sa 1% odstupanja, a zove Bayesian Adjusted Social Network (BASON). Upitnik je sproveden online, na malom broju ispitanika, ali ključ je bio pitati ljude za mišljenje ne samo o tome za koga će neko glasati, nego i šta misle ko će pobijediti. Rezultati njihovog upitnika pokazali su se boljima nego rezultati sprovedeih anketa. Ista metoda primijenjena je kako bi se dobilo tačno predviđanje rezultata američki izbora, koji su bili u potpunosti promašeni kroz sprovedene ankete jer su “sistemski podcijenile” Trump-a, objasnio je Dejan.

Tokom diskusije, Julius je otvorio temu o “Cambridge Analytica”, britanskoj kompaniji koja koristi “psihografičku” metodu (uparivanje “velikih podataka” koje sadrže digitalne podatke ljudi sa njihovim osobnim crtama) i za koju se tvrdi da je bila ključna i u “Vote Leave” i u Trump-ovoj kampanji. Smatra da to nije bio slučaj i da je Trump pobijedio jer je vodio bolju kampanju, a da je Hillary Clinton bila lošiji kandidat, te da nije uspjela uspješno odgovoriti na “e-mail skandal”, koji je bio ključni otežavajući faktor njene kampanje.   

Dejan je istakao da “Trump fenomen” zapravo i nije bio iznenađujući, jer se spremao posljednjih godina, te sada svjedočimo kraju jedne političke ere i početku nove. Naglasio je da se tradicionalne ideološke kategorije više ne primjenjuju i da moramo naučiti razmišljati više u smislu otvorenih protiv zatvorenih društava, nego u smislu “lijevih” i “desnih”.